2 kultaista neuvoa julkaisemiseen

chill homie
Piirros by Alviina Alametsä

Tämä postaus on suunnattu luovaa työtä tekeville ihmisille ja niille, jotka haluavat saada asioita aikaan elämässään. Olet sitten kirjoittaja, muusikko, taiteilija, markkinoija tai vaikkapa tuotesuunnittelija.

Mennään suoraan asiaan. Tässä 2 kultaista neuvoa julkaisemiseen:

1. Kehitä ajatteluasi

Yksi isoimpia hidasteita tuntemillani luovilla ihmisillä on julkaisemiseen liittyvät pelot. Pelko estää ihmisiä jakamasta omia hengentuotoksiaan maailmalle ja internettiin kaikkien ihmeteltäväksi.

Julkaisemiseen liittyy monia pelkoja ja ajatuksia, muun muassa:

  • mitähän minusta ajatellaan?
  • onkohan tämä tarpeeksi hyvä?
  • mitä ihmiset kommentoivat ja sanovat?
  • pidetäänkö minua outona?
  • pelkään ihmisten mielipiteitä
  • pelkään ettei minua hyväksytä

Nämä tunteet ovat täysin luonnollisia ja ok. Niistä kannattaa lukea, kirjoittaa ja puhua. Olen itsekin painiskellut niiden kanssa. Nyt esittelen muutaman hyväksi havaitsemani idean aiheeseen liittyen.

Elämän mekanismeja:

1. Ihmisiä ei oikeastaan hirveästi kiinnosta sinun puuhailusi. Ellet ole jo kuuluisa ja korkean tason tekijä, niin jengiä ei liikaa kiinnosta mitä jaat facebookissa ja mitä puuhaat. Ehkä he tsekkaavat tuotoksesi ja toteavat: ”ok.” Pääasiassa ihmisiä kiinnostaa vain heidän omat asiansa.

2. Jotakuta saattaa silti kiinnostaa juttusi ja jollekulle tekemisistäsi saattaa olla iloa. On aina mahdollista, että juttusi iskee johonkuhun ja joku saa siitä iloa elämäänsä. Väitän, että aina on joku joka diggaa tekemisistäsi. Tätä on hyvä miettiä. Joku tarvitsee taidettasi ja ideoitasi. Kumpi painaa vaakakupissa enemmän, toisten auttaminen vai omat pelkosi?

3. Henkilökohtaisessa Facebookissasi harva uskaltaa haukkua sinua. Jos joku on niin pelle, että alkaa aiheetta dissaamaan sinua ja työtäsi, niin suosittelen harkitsemaan miksi ylipäänsä pidät moista tyyppiä kaverilistallasi. Olen itse joutunut poistamaan muutaman puolitutun kitisijän face-kavereistani. Tämä on ihan okei. Pidä huolta sosiaalisesta piiristäsi ja positiivisesta energiasta. Energia on tärkein resurssisi.

Facebookista saa pääasiassa kolmenlaisia reaktioita: ihmiset joko kehuvat sinua, sivuuttavat asian tai heittävät jotain aiheeseen liittyvää lisätietoa.

4. Youtubessa yms. julkisissa kanavissa joku saattaa haukkua työtäsi. Tässä on hyvä ymmärtää, että haukkujalla on paha mieli ja hän purkaa sitä kommentoimalla epäasiallisuuksia. Haukkuminen on amatöörin merkki ja se tulee aina pahan olon paikasta. Voit siis huoletta tuntea vaikkapa sääliä häntä kohtaan. Haukkujilla on sen verran huono olo, että joutuvat purkamaan sitä johonkin. He eivät itse uskalla tehdä asioita, vaan seuraavat sivusta, kun muut toteuttavat unelmiaan. Se on okei. Antaa muiden tehdä mitä huvittaa. Keskity sinä omaan tekemiseesi.

Ammattilaisen tunnistaa siitä, että ammattilainen kehuu toisten saavutuksia. Hän tietää mitä saavutukset vaativat.

5. Kaikki huomio on hyvästä. Itse iloitsen, jos edes joku lukee postauksiani ja kommentoi jotakin. Varsinkin blogauksissa jos edes joku saa jotain pientä iloa irti näistä teksteistä, niin sitten se on sen arvoista.

6. Pääasiassa muiden ihmisten mielipiteillä ei ole väliä. Tunnetasolla niillä luultavasti on sinulle väliä, mutta käytännössä kukaan ei voi pysäyttää sinua niin kauan kun jatkat tekemistä. Tämä on todella tärkeä ajatus. Kukaan toinen ihminen tässä maailmassa ei pysty pysäyttämään sinua. Kukaan ei voi pysäyttää minua kirjoittamasta tätä blogipostausta ja jakamasta sitä somessa 🙂

7. Polarisointi on hyvästä. On täysin okei etteivät kaikki tykkää tekemisistäsi. Et halua miellyttää kaikkia. Haluat miellyttää niitä, jotka tykkäävät siitä mitä teet. Ne, jotka tykkäävät tekemisistäsi, tykkäävät siitä joka tapauksessa. Joten keskity sinä tekemiseesi ja anna tulosten huolehtia itsestään. Tee töitä faneillesi. Tee töitä tuleville faneillesi. He haluavat sinun tuotteesi. Muut ihmiset ovat yhdentekeviä. Anna heidän olla. Muista fanisi.

Case -esimerkki polarisoinnista:

Cheek.

Cheek on kenties aina herättänyt vahvoja tunteita ihmisissä. Vielä pari vuotta sitten tilanne oli se, että Cheekkiä joko vihattiin tai rakastettiin. En usko, että tämä oli sattumaa. Luultavasti Cheek halusi vahvaa polarisaatiota, eli mielipiteiden kärjistymistä, koska voima aiheuttaa aina vastavoiman. Vihaajat ruokkivat niitä, jotka tykkäsivät cheekistä. Tilanne vaati valitsemaan puolensa. On vaikea pysyä kädenlämpöisenä kun muut valitsevat leirejään.

(Hauskasti sama efekti on nähtävissä esimerkiksi uskontokiistoissa ja politiikassa.)

Väittäisin myös, että tunteet ja tunnelukot näyttelevät todella isoa roolia kaikkeen julkaisuun liittyen, ja niistä kirjoitan joskus toiste lisää.

2. Julkaise jatkuvasti

”Jos et julkaise, et ole olemassa” – Some-asiantuntija Zaki Azedani, Zakisome -yrityksestä

Mistä kukaan tietää mitä puuhaat, jos sinusta ei kuulu mitään?

Tämä on ollut itselleni todella tärkeä oivallus. Olen tehnyt vuosien varrella vaikka mitä, mutta vasta nyt olen alkanut enemmän julkaisemaan juttujani ja markkinoimaan niitä netissä.

Tässä yksi tekniikka, jonka poimin Austin Kleon kirjasta Show Your Work:

  • Jaa jatkuvasti pieniä poimintoja työstäsi ja julkaise eri kokoisia töitä. Näin totut julkaisemiseen ja olemaan aktiivinen.

Itseasiassa tämä blogipostaus on sovellutus tuosta ideasta. Tarkoitus oli kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta kuten yleensä, tekeminen vie mukanaan 🙂

Kuten aina, jos et vie näitä ideoita ja tekniikoita käytäntöön, niin olet juuri tuhlannut aikaasi. Joten jos olet tosissasi, niin kehotan sinua ottamaan muistiinpanot tästä artikkelista, kirjoittamaan fiiliksistäsi ja siitä kuinka nämä asiat vaikuttavat tekemiseesi. Kirjoita mitä askeleita aiot ottaa asian suhteen.

Kuitenkin sitä ennen neuvoisin sinua julkaisemaan nyt heti jonkin työsi tai jotain työhösi liittyvää some-kanavissasi. Se voi olla jotain ihan pientäkin. You can do it 🙂

Nyt julkaisemaan siitä!

Terveisin,

Mikko J. Heikkinen

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s